Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • Startsida e-tjänster
  • E-legitimation
  • Mina kontaktuppgifter
  • Personuppgifter
  • Tillgänglighet
  • Ängelholmsförslaget
Logga in
  • StartsidaPil

Bygg - Söka bygglov och andra åtgärder

Här kan du som privatperson eller företagare ansöka och anmäla alla dina tänkta byggärenden.

Förutsättningar

Du kan ansöka och anmäla följande byggärenden:

  • Bygga nytt
  • Bygga till
  • Bygga ny attefallsbyggnad
  • Attefallsåtgärder
  • Ändring av eller i befintlig byggnad
  • Eldstad
  • Rivningslov eller marklov
  • Förhandsbesked
  • Mur och plank
  • Skyltar

Avgift

Vi tar ut en avgift för handläggning av din ansökan om bygglov och det är du som söker som ansvarar för att fakturan betalas. Avgiften beror bland annat på var och vad du ska bygga. 

Information om vår bygglovstaxa

Arkiv

Vi har ett bygglovsarkiv där det finns möjlighet att söka fram äldre handlingar på olika fastigheter. Om du vill ha en äldre handling som exempelvis ett beslut, ansökningsblankett, ritning eller teknisk beskrivning, kan du kontakta info@engelholm.se. Skriv din fastighetsbeteckning i rubriken.

Uppgifter att ha till hands

BankID

För att använda vår e-tjänst för att söka bygglov och andra åtgärder loggar du in med bank-ID. Du kan när som helst spara din ansökan och fortsätta senare genom att gå in på Min sida längst upp på sidan.

Ska du söka för ett företag kommer du att fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med ditt personliga bank-ID för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som gör ansökan kommer bli företagets kontaktperson i ärendet.

Fastighetsbeteckning

När du gör en ansökan behöver du ange fastighetsbeteckningen där åtgärden ska utföras. 

Information om det du vill göra

För att vi ska kunna hantera ärendet du skickar in behöver vi information från dig. Beroende på vilken åtgärd du vill göra behöver vi olika uppgifter. Det kan handla om fasadmaterial och färgsättning eller byggnadens mått och placering på fastigheten/tomten.

Vad händer när du har skickat in ärendet?

När vi har tagit emot din ansökan eller anmälan kommer en handläggare bli fördelad till ärendet. Vi kommer att kontakta dig via den e-postadress du anger för frågor eller information under tiden vi handlägger ditt ärende.

Ritningar

För att vi ska kunna handlägga din ansökan behöver du bifoga ritningar och handlingar i e-tjänsten. Ritningarna du bifogar ska vara fackmannamässigt utförda. Vi har tagit fram exempelritningar och handlingar som du kan ta hjälp av för att se vad din ansökan ska innehålla. E-tjänsten kommer att hjälpa dig på vägen med vilka handlingar du ska lämna in beroende på vilken åtgärd du vill göra.

Exempelritningar och beställning av kartunderlag

Skyddad identitet

Använd inte e-tjänsten om du har skyddad identitet, vänd dig till kommunen på telefon 0431-87000 eller e-post till info@engelholm.se.

Logga in

Kontakta oss

0431-870 00
info@engelholm.se

Hjälpmedel

Följ oss

Facebook
Instagram
LinkedIn
Twitter
Youtube