Här kan du ansöka om uttag från spärrat konto.
Vissa utbetalningar till en underåriga personer ska enligt lag sättas in på överförmyndarspärrade konton. Likaså ska pengar som inte behövs för den enskildes dagliga levene sättas in på ett överfömyndarspärrat konto om personen har en god man eller förvaltare. Ett överförmyndarspärrat konto är ett konto som en ställföreträdare (förmyndare, god man eller förvaltare) inte har tillgång till utan samtycke från överförmyndaren. Om ställföreträdaren behöver använda pengar på det spärrade kontot kan en ansökan göras till överförmyndaren via denna e-tjänst.
I e-tjänsten behöver du signera din ansökan med e-legitimation (Bank-ID). Finns det annan ställföreträdare än dig vid ansökan måste även denna anges samt signera ansökan som medsökande med sitt bank-ID.
Har du inte bank-ID? Då kan du vända dig till kommunens kundtjänst som kan agera ombud å dina vägnar. Detta kräver att du kan uppvisa legitimation för dem.
Har du några frågor om uttag från spärrat konto? Du kan läsa mer om det på vår hemsida eller kontakta oss via kundtjänst, se kontaktuppgifter nedan.
Information: När du lämnar in handlingar via e-tjänsten kommer ett automatiskt mail/sms skickas till dig när Överförmyndarnämnden flyttar handlingen från e-tjänsten till vårt verksamhetssystem. I meddelandet står att ärendet avslutas vilket avser flytten av handlingarna mellan systemen. Handläggningen startar efter flytten av handlingarna och därefter kommer du få återkoppling brevledes.