Välkommen till e-tjänsten för att ansöka om ekonomiskt bistånd
Ansöka via e-tjänst
E-tjänsten är till för dig som redan har ett pågående ärende gällande ekonomiskt bistånd och har blivit ombedd att ansöka digitalt via e-tjänst.
Om du inte ansökt om ekonomiskt bistånd tidigare, så ska du kontakta kommunens Kundtjänst på telefon, som vidarekopplar dig till mottagningsgruppen för ekonomiskt bistånd. Mottagningsgruppen har telefontid måndag, onsdag, torsdag och fredag, klockan 10.00-11.00
Innan du börjar fylla i dina uppgifter behöver du:
- Läs igenom informationen på www.engelholm.se. Här finns information om vad som krävs för att du/ni ska kunna få bistånd.
- E-legitimation (Bank-ID)
Om du saknar e-legitimation, kontakta din bank.
- Samla dina och eventuell medsökandes uppgifter om inkomster och utgifter. För att vi ska kunna behandla din ansökan om ekonomiskt bistånd är det viktigt att du fyller i korrekta uppgifter och bifogar underlag samt kvitton som styrker uppgifterna. Om din ansökan inte är komplett, så kan handläggningen av ansökan komma att fördröjas då vi måste begära kompletteringar från dig.
- Om ni är två som söker behöver båda signera ansökan elektroniskt.
Min sida
- På Min sida kan du följa ditt ärende. Du hittar Min sida överst i menyn till höger på denna sida.
- Om du behöver logga ut från tjänsten för att fortsätta med din ansökan senare, kom ihåg att trycka på knappen Spara längst ner på varje sida. Då sparas dina uppgifter och du kan fortsätta med din ansökan när det passar dig. Du hittar din påbörjade ansökan under Mina ärenden.
- På Min sida kan du se händelser gällande ekonomiskt bistånd, som delas upp i månader. Du kan se aktuell månad, nästkommande månad samt två månader tillbaka.
- När beslut är fattat i ditt ärende kommer du att få en notis skickad till din e-postadress eller mobiltelefon. I meddelandet står det att beslut är fattat och att du kan logga in på Min sida för att ta del av beslutsunderlag och beslut.
- På Min sida, fliken ekonomiskt bistånd, finns en länk som heter ”hur du överklagar ett beslut”. Om du får ett avslagsbeslut får du också information om hur du överklagar beslutet i dokumentet beslutsunderlag, som publiceras på Min sida.
Vid skyddad identitet och/eller skyddat boende
E-tjänsten hämtar uppgifter från Skatteverket och kan därför inte användas för dig med skyddad identitet. Vid skyddad identitet och/eller skyddat boende så ska du kontakta Kundtjänst för hjälp med ansökan.