Enligt de nya bidragsreglerna som kommer börja gälla från 1 januari 2024, så kommer alla samfällighetsföreningar numer att söka en femårig bidragsrätt. Detta innebär att ansökan ni gör i år kommer gälla fem år framåt.
Ert bidrag kommer bli utbetalt i perioden februari-mars varje år, och ni har sedan på er till och med 31 augusti att skicka in ert årsmötesprotokoll. Samfällighetsföreningar som inte skickar in sitt årsmötesprotokoll i tid, riskerar bli återbetalningsskyldiga.
Samfällighetsföreningar som har vägdelar som enbart är berättigade kommunalt bidrag, kommer efter ansökan om bidragsrätt att besiktigas under året. Besiktningsprotokoll och eventuella krav på åtgärder skickas till vägföreningen, som sedan måste planera för eventuella åtgärder. Tidplanen för dessa åtgärder kan göras i samråd med kommunens handläggare.
Bidragsrätt och syn av vägar med statligt bidrag beslutas och utförs som vanligt av Trafikverket.