Inför din ansökan
E-legitimation
För att använda vår e-tjänst för att söka bygglov och andra åtgärder loggar du in med e-legitimation, exempelvis Bank-ID. Eftersom du loggar in med e-legitimation kan du när som helst i din ansökan spara och fortsätta med den senare.
Ska du söka för ett företag? Då kommer du att fylla i företagets uppgifter, men behöver logga in med din personliga e-legitimation för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.
Fastighetsbeteckning
När du lämnar in ett ärende till oss vill vi att du anger en fastighetsbeteckning där du ska göra din åtgärd.
Handlingar
Handlingarna du bifogar kan vara i olika format. Situationsplanen, fasadritningar och konstruktionsritningar får gärna vara i PDF-format.
Kom ihåg att alla handlingar måste vara fackmannamässigt utförda. Det betyder att ritningar och skisser måste vara skalenliga, så att måtten stämmer och vi kan se utformningen och storleken på det du tänker göra.
Tänk på att handläggningen tar längre tid om kvaliteten på underlaget du bifogar inte motsvarar kraven ovan.
En komplett ansökan innehåller följande handlingar:
- Situationsplan där det ansökan gäller är tydligt markerat. Grundkartan och det som ritas in ska vara skalenligt eller tydligt måttsatt. En skalstock bör finnas med.
- Fasadritningar, helst i skala 1:100 (gäller byggnader).
- Planritning (vid nybyggnation och tillbyggnad).
- Konstruktionsritning (för bryggor).
- Gärna fotografier över området som ansökan gäller. För trädfällning måste ett eller flera foton finnas med.
Avgift
En avgift enligt kommunens timavgift för miljöärenden tas ut för prövning av ansökan. Avgiften bygger på en taxa som fastställts av kommunfullmäktige.
Personuppgifter
För att kunna handlägga ansökningar om strandskyddsdispens behöver kommunen samla in och hantera vissa personuppgifter. De lagras i vårt system för ärendehantering.
Skyddad identitet
Om du har skyddad identitet så ska du inte använda e-tjänsten. Kontakta då istället Kundtjänst per telefon 0431-870 00.
Navigera med knapparna
Längst ner på sidorna i e-tjänsten finns det knappar. Använd alltid dem när du vill gå vidare eller backa i tjänsten.
Där kan du också spara de uppgifter du lägger in och avbryta din ansökan. Om du klickar på Spara kan du fortsätta arbeta med ansökan vid ett senare tillfälle.
Vad händer när jag har skickat in ärendet?
Ansökan eller anmälan tas emot av kommunen och ärendet blir fördelat till en handläggare. Vi kommer att kontakta dig via angiven e-postadress under tiden vi handlägger ditt ärende.